logo Den Gamla Skolan

Info om Kromski Spinnrockar

Som tidigare meddelats i shopen läggs min verksamhet ner.
Alla spinnrockar slutsålda.

Nedan Info om de olika rockarna som jag låter ligga kvar.

Sonata den hopfällbara spinnrocken

Sonata

Mer info
Dubbeltrampad hopfällbar spinnrock med spolbroms (scotch tension). Inbyggd spolställning för två spolar. Garnkrok ingår. Tillverkad av björk och al. Transportväska/ryggsäck ingår.

Fantasia modern design och ny vingkonstruktion

Fantasia

Mer info
Dubbeltrampad spinnrock med spolbroms (scotch tension).

Inbyggd spolställning för två spolar. Garnkrok ingår. Tillverkad av björk och al. helt ny vingkonstruktion vilket gör spolbyte mycket lätt.

Kromski Spinnrock Symphony

Symphony

Mer info
Dubbeltrampad spinnrock med två valfria drivsätt: dubbeldriven och spolbroms (scotch tension) Tillverkad av björk och al.

Kromski Spinnrock Minstrel

Minstrel

Mer info
Dubbeltrampad vertikalrock med två valfria drivsätt: dubbeldriven och spolbroms (scotch tension) Inbyggd spol-ställning för två spolar. Garnkrok ingår. Tillverkad av björk och al.

Polonaise Mahogny

Polonaise

Mer info
Nu har vi dessutom Polonaise här har vi valt att ha denna traditionella rock i mahognybets, så såg de troligen ut när de ursprunglingen tillverkades. Du kan välja om du vill använda ”double drive” eller ”scotch tension”. Denna rock har "bara" en trampa, men en utformning av trampan som ger dig möjlighet att med rätt trampteknik ha samma fördelar som med två trampor.

Använd den gamla trampsymaskinens system:

trampsätt

Behöver DU tips på vad du skall använda ditt handspunna garn till??

handspunnet-handstickat Den här vill DU ha!

Varför välja en Kromski Spinnrock?

Vi valde att bli återförsäljare av just Kromski eftersom de var prisvärda och dessutom förhållandevis kort transport från Polen, dvs miljösmart. Efter att sedan hösten 2009 använt dessa spinnrockar är vi helt klara över att det var ett gott val.

De elever vi haft under åren har alltid kunnat hitta ”sin” modell. Vi är ju alla olika så vilken modell av Kromski spinnrock som passar just dig bäst är det bara du som kan avgöra.
Men att en av modellerna skall passa dig är vi säkra på.

Trivs du bäst med de traditionella typerna har du både Symphony och Minstrel att välja på. Här kan du välja om du vill använda ”double drive” eller ”scotch tension” . Minstrel är dessutom utrustad med rockhuvud, dvs förberedd för att spinna lin på eller mycket långfibrig ull till kamgarn.

rockhuvud - linhuvud  På rockhuvudet-linhuvudet eller ”distaff” namnrikedomen är stor sätter man sin långa fiber i bild ses rockhuvudet med lin på. Att ”sätta” fibern är en konst det gäller att den skall sitta fast välordnad och sedan ändå när man spinner kunna mata ut fiber jämt. Men har man lyckats med att få fibern på plats är spinningen snabb och enkel. Nu har vi dessutom Polonaise här har vi valt att ha denna traditionella rock i mahognybets, så såg de troligen ut när de ursprunglingen tillverkades. Du välja om du vill använda ”double drive” eller ”scotch tension”. Denna rock har "bara" en trampa, men en utformning av trampan som ger dig möjlighet att med rätt trampteknik ha samma fördelar som med två trampor.

Är du mycket på resande fot kanske Sonata är spinnrocken för dig, packas snabbt ner i ryggsäcken som dessutom rymmer mycket extra utrustning. Hängs sedan lätt på ryggen och du har din Kromski spinnrock med dig. Sonata arbetar med ”scotch tension”, börjar du tycka den arbetar för långsamt kan du köpa till en snabbvinge ”fast Flyer” och därmed få snabbare utväxling. Vill du spinna riktigt tjockt garn skaffar du en jumbovinge. Din Sonata kan växa med dina behov.

En Kromski spinnrock som helt klart skiljer sig från sina ”syskon” är Fantasia. Här är det nytänkade både i formspråk och funktion. Denna rock har förvisso ”bara” ” scotch tension” men i gengäld erbjuder den 6 växlar allt från riktigt långsam, skönt när man är nybörjare till väldigt snabb vilket den vana spinnaren behöver när den vill spinna riktigt tunns garn. Dessutom har man arbetat med vingen och erbjuder nu både ”sliding hooks” och allra viktigast ett unikt sätt att byta bobbin enkelt och snabbt.

PS. Klicka på F5
så du ser senaste uppdateringen

KURSER

Vill DU gå kurs anmäl intresse här